top of page

'Openbare Werken'.... een volgend programmapunt op Halle 2019....

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180204_03338324
 

Rioleringsperikelen bij het openingsweekend van Café Bidon op de Beestenmarkt. In eerste instantie betekent dit een fors, niet te recupereren inkomstenverlies voor de uitbaters. Benieuwd wie hier zijn verantwoordelijkheid gaat opnemen om de geleden omzetschade te vergoeden.

Maar waarom verwondert mij dit zoveelste rioleringsprobleem niet? Hier volgt wat uitleg via een ander recent rioleringsperikel in Halle Centrum : Op 18 december 2016 ontvangt de dienst 'Openbare Werken' een e-mail gemarkeerd als 'dringend' omdat er in een leegstaand handelspand dezelfde hinder als in café Bidon was : een mengeling van sanitair water en wc-afval overspoelde de vloer van het winkelpand. En dan? 1) Aan de 'dringend' wordt geen gevolg gegeven : de eigenaar moet zelf de ontstoppingsdienst bellen die de straat dient af te zetten om via een deksel in de openbare weg de verstopte leiding te ontstoppen. Blijkt dat door het voortdurend heen-en-weer rijden van voertuigen er een verzakking is op het voetpad met de verstopping van de afvoerbuis tot gevolg. 2) De eigenaar ontvangt een standaarddocument van Openbare Werken waarin hij zich moet verbinden om ' de kosten rechtstreeks en op het eerste verzoek in handen van de aannemer te vereffenen zonder tussenkomst van het stadsbestuur enz....' Het stadsbestuur neemt volledig afstand van welke aansprakelijkheid ook. 3) De eigenaar mag bovendien zelf geen aannemer aanspreken om bij hoogdringendheid de herstelling te laten uitvoeren! 4) Dit moet gebeuren door de via de Stad aangestelde aannemer 'Viabuild'. 5) Pas op 05 april! (het was hoogdringend...) ontvangt de eigenaar een offerte van Viabuild, ten bedrage van 2.605, 42 euro, onmiddellijk te voldoen. Alzo geschiedt. Viabuild laat dan nog meer dan een maand! op zich wachten om de herstelling uit te voeren. Het winkelpand was ondertussen verhuurd en die verstopping creëerde heel voorspelbaar een zéér moeilijke situatie met de nieuwe huurders. De ontstopper diende dus regelmatig terug te komen om voor een voorlopige oplossing te zorgen met de bijkomende kosten vandien. Moraal van het verhaal : de handelswijze van het stadsbestuur en de dienst 'Openbare werken' is echt niet meer van deze tijd. De getoonde afstandelijkheid is respectloos waarbij zowel de eigenaar als de huurder niet in de kou maar letterlijk in de stank gezet worden. Ik heb hetzelfde probleem voorgelegd aan de dienst Openbare Werken van een buurgemeente waar me bevestigd werd dat de dienst zelf voor een aannemer zou zorgen en de werken onverwijld zouden uitgevoerd worden. Waarom kan dit wééral in Halle niet? Yves Demanet


Nieuwsitems
Recente items
Archief
Zoeken op tags
No tags yet.
Volg mij
  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
bottom of page