top of page
Anchor 1

2. Bewegen

Toegankelijkheid? Een nieuw mobiliteitsplan voor inwoner en klant

Het succes van een handelsstad staat of valt met haar bereikbaarheid en toegankelijkheid.

​De centrale ligging van Halle op de Belgische kaart garandeert een optimale bereikbaarheid vanuit heel België. Weinig steden hebben zo een vlotte spoorwegverbinding, de autosnelweg Brussel-Parijs brengt je tot aan de rand van de stad en er zijn de steenwegen zoals de Ninoofse, de Bergense, en de Nijvelse steenweg die de automobilist, de fietser en de gebruiker van het openbaar vervoer tot in Halle brengen.

En aan de rand van het stadscentrum loopt het dan mis.  
Alvast één voorbeeld van hoe het onmiddellijk beter moet! ​​Wie met de auto vanuit Buizingen, Huizingen, Beersel of dichterbij vanuit de nieuwe Nederhemwijk komt en naar de A. De Maeghtlaan, de Meiboom of de Ninoofsesteenweg wil, wordt vanuit het centrum via de Scheepswerfkaai weggeleid naar het containerpark richting Brussel (zie richtingpijl hierboven). Dit is een bijzonder contra-productieve maatregel die de bereikbaarheid van het centrum elke dag opnieuw compromiteert. Daarom dient het eenrichtingsverkeer in de Jozef Michelstraat omgedraaid.

Het handelscentrum moet optimaal bereikbaar zijn vanuit de 4 windhoeken en dus ook vanuit de belangrijke oostelijke richting, punt andere lijn. 

‘Randparkings’ in het centrum was bijna een vies woord terwijl het eigenlijk voor iedereen een goede zaak is dat de autobestuurder zo snel mogelijk zijn auto kwijt kan. Een nieuwe randparking aan de stadsmagazijnen is essentieel. Met een nieuwe brug over de Leide, op de locatie van de vroegere Vanvolsembrug, ben je als klant onmiddellijk in het stadscentrum. De Nederhemparking is te ver van het centrum en zal alleen de stationsbuurt bedienen.

3

1

bottom of page