top of page

4. Uitstellen

3

5

Uitstel van de grootschalige en nefaste kanaalwerken in Halle

Zijn er onder ons 10 Hallenaren die zich nu echt realiseren welke gigantische werf

NV Waterwegen en Zeekanaal vanaf heden tot in het jaar 2030 en daarna voor Halle in petto heeft? 

Ik vrees van niet.

Weet dat geen enkele Hallenaar beter wordt van deze werken, de Bospoortbrug wordt een visueel storende ‘tafelbrug’ die verboden wordt voor autoverkeer, de Suikerkaai wordt een verkeersopstroppende afrit van de Zuidbrug, autoverkeer wordt ook onmogelijk op de Graankaai. De pasmunt die Zeekanaal betaalt, bestaat uit 4 bruggen en de vernieuwing van jaagpad en kaaien. Maar dat zijn zaken die eigenlijk sowieso bij een kanaalrenovatie horen, punt andere lijn.

 

Zijn die kanaalwerken in Halle op dit ogenblik dringend en noodzakelijk?  

Neen.

Alleen de binnenschepen zouden hier wel bij ‘varen’ maar :

  1. Op dit ogenblik is er geen enkele onmiddellijke economische noodzaak om de vaart bevaarbaar te maken voor 3-laags containerschepen.  

  2. Er is in Halle geen industrie waar deze containers kunnen gelost worden; de betrokken bedrijven kunnen zich alleen bedruipen met de huidige schepen.

  3. Ook in Wallonië staat er geen industrieel complex op deze containerschepen te wachten; de binnenscheepvaart over het kanaal Brussel-Charleroi stagneert al jaren.

  4. De ontsluiting van Noord-Frankrijk voor 3-laagscontainerschepen geschiedt al via de Leie en het Europees Ten-T project dat 7 Europese havens wil verbinden.

  5. Deze containerschepen geraken niet doorheen Brussel zonder aanpassing van een aantal bruggen en een sluis. Het Brussels gewest heeft hier nog geen enkele actie ondernomen.

  6. Als het argument is dat er hiermee vrachtwagens van de weg kunnen gehaald worden, wel containers kunnen ook vervoerd worden via de onderbenutte spoorweg en zijn eveneens milieuvriendelijk elektriciteitsnet.

 

De bewuste renovatie van het kanaal Brussel-Charleroi, hetwelk Halle-Centrum en Sint-Rochus doormidden snijdt zal meer dan een decennium (!) in beslag nemen. De plaatsing van de Zuidbrug is hiervan de voorbode. We praten van een gigantische werf zonder weerga op een noord/zuid-as van 1.5 kilometer in vogelvlucht langsheen beiden kaaien van het  kanaal, gaande van de Denayer-site in het zuiden tot de Nederhem-site in het noorden.

 

Het kanaal wordt niet alleen verdiept, het wordt ook verbreed, met andere woorden : beide kaaien dienen afgebroken en verplaatst; de Graankaai wordt voor auto’s en vrachtwagens afgesloten; de Willamekaai wordt versmald tot 6 meter. ​Met de Zuidbrugwerken zullen de Lembekenaren en al wie Halle binnenrijdt via het Bevrijdingsplein, gedurende minstens 4 jaar de A8 moeten nemen willen ze Sint-Rochus bereiken want de Suikerkaai is gedurende die tijd afgesloten. Dat betekent ook dat de Basiliekstraat, of de Delhaize, binnenrijden via de Suikerkaai onmogelijk wordt. 

 

Met de afbraak en vernieuwde Bospoortbrug die een tafelbrug zou worden, wordt de permanente verbinding tussen Sint-Rochus en het stadscentrum opnieuw tenietgedaan; autoverkeer wordt verboden. De tafelbrugoptie ipv een permanente brug genoot de voorkeur van het stadsbestuur.

NV Waterwegen en Zeekanaal plant een nieuw sluiscomplex net stroomafwaarts van het bestaande. Dat is volgens de ingenieurs de manier van doen voor de minste hinder van het scheepvaartverkeer. 

"Hoe zit het dan met het autoverkeer en de toegankelijkheid van het handelscentrum al die jaren?"

Deze vraag ligt niet op de ingenieurstafel van deze NV.

Vaststelling: NV Waterwegen en Zeekanaal wenst in dit verhaal alleen dat de scheepvaart ononderbroken blijft, de toegankelijkheid van de stad is de verantwoordelijkheid van de stad zelf en daar ligt bij Zeekanaal niemand wakker van. Daarom wordt het huidig sluissysteem niet aangepast want dan zou het scheepvaartverkeer stil liggen. Dus wordt er ter hoogte van de Nederhem wijk een nieuw sluissysteem geplaatst ipv het huidige te vernieuwen; door deze aanpak wordt de werf nog verder uitgesmeerd. 

Hoe dan ook, de stad zal gedurende jaren niet toegankelijk zijn voor het verkeer komende vanuit Buizingen, Huizingen e.a. Het  is ook zeer de vraag of er iemand van de plannenmakers bij nv Zeekanaal ooit in Halle gewinkeld, geflaneerd laat staan gewoond heeft. Er bestaat bij mijn weten geen effectenstudie over de impact van deze werken op de binnenstad.

 

Mijn voorstel is de kanaalwerken uit te stellen totdat het Brussels gewest groen licht heeft gegeven om de bruggen en de sluis op zijn grondgebied te vernieuwen en totdat deze werken daadwerkelijk van start gaan. Dat gebeurt de eerste jaren niet en dat geeft ademruimte aan het handelscentrum om zich verder te versterken. Het geeft tijd om de plannen, zelfs de Zuidbrug incluis, opnieuw te bekijken.

 

De tafelbrug zou Halle opnieuw in twee splijten; een gewone permanente brug is aangewezen, denk maar aan de nutsvoorzieningen die anders moeten omgelegd worden, is esthetischer en eveneens realiseerbaar.

​Als een privépersoon even de openbare weg gebruikt voor het plaatsen van een container of een werfafsluiting om te verbouwen dan betaalt die een fikse vergoeding aan de stad. Het is dus niet meer dan normaal dat NV Waterwegen en Zeekanaal voor die decennium- en anderhalve kilometerlange strop rond de Halse binnenstad en Sint-Rochus niet alleen die bruggen financiert maar ook voorziet in een Noodfonds voor de Halse handel.

bottom of page