top of page
foto legend kanaal 1930

De renovatiewerken vanaf 1930 (foto: www.kanaalnaarcharleroi.be) maakten het kanaal Brussel-Charleroi bevaarbaar voor schepen tot 600 ton. De Zenne liep vanaf toen via een duiker onder het kanaal. Voordien stroomde het kanaal via een aquaduct, de welgekende ‘pont-canal’ over de Zenne. De toenmalige werf is klein bier in vergelijking met wat er nu op til staat tussen de Denayer-site en de nieuwe Nederhem-wijk. Voor de Halse handel zullen deze werken een dramatische impact hebben.

foto legend containerschip

De NV Waterwegen en Zeekanaal wil het kanaal in Halle verbreden en verdiepen om het vanuit Brussel bevaarbaar te maken voor deze 3-laagscontainerschepen. Maar het Brussels Gewest heeft zelf nog geen stappen ondernomen om de bruggen en sluis op zijn grondgebied te renoveren voor deze schepen.

Bovendien is er langsheen het kanaal geen industrie bij wie deze schepen hun containers kunnen leveren; ook voor de Halle bedrijvigheid langsheen het kanaal zijn deze containers volkomen ongeschikt. In Halle worden alleen bulkgoederen (= graan, steenkool, zand,...)  uit traditionele binnenschepen gelost, geen stukgoederen uit containers.

bottom of page